Aktualności
Obowiązek meldunkowy - uproszczone formalności
- 17/05/2013
- Barbara Kalinowska
Od 1 stycznia 2013 roku wypełniając obowiązek meldunkowy stosuje się uproszczone formalności w urzędzie gminy. Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) będzie obowiązywała do dnia wejścia w życie odrębnej ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności.
Wprowadzone zmiany mają na celu wdrożenie niektórych nowych rozwiązań związanych z ewidencją ludności, a w szczególności:
- możliwość automatycznego wymeldowania z poprzedniego miejsca pobytu stałego przy zameldowaniu się w nowym miejscu;
- odstąpiono od konieczności zgłaszania przy meldunku informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego;
- zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów;
- zlikwidowano obowiązek właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania wymogu meldunkowego przez mieszkańców i pracowników;
- wprowadzono możliwość wypełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;
- obowiązek zgłoszenia wyjazdu za granicę i powrotu będzie dotyczył tylko osób, które wyjeżdżają na okres powyżej 6-ciu miesięcy;
- zniesiono obowiązek meldunkowy na pobyt czasowy do 3 miesięcy Polaków, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.
- na realizację zameldowania w nowym miejscu pobytu przeznaczono 30 dni, a nie jak było do tej pory - 4 dni.
- zniesione zostały sankcje karne za niedopełnienie zameldowania przez obywateli polskich, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.
Procedury i obowiązujące nowe druki meldunkowe są dostępne na stronie BIP urzędu gminy, w zakładce "Wykaz i sposób załatwiania spraw/Referat Spraw Obywatelskich i USC".