Aktualności

Obowiązek meldunkowy - uproszczone formalności

  • Drukuj

Od 1 stycznia 2013 roku wypełniając obowiązek meldunkowy stosuje się uproszczone formalności w urzędzie gminy. Nowelizacja ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U z 2006 r. Nr 139, poz. 993 z późn. zm.) będzie obowiązywała do dnia wejścia w życie odrębnej ustawy o dowodach osobistych oraz ustawy o ewidencji ludności.

Wprowadzone zmiany mają na celu wdrożenie niektórych nowych rozwiązań związanych z ewidencją ludności, a w szczególności:

  • możliwość automatycznego wymeldowania z poprzedniego miejsca pobytu stałego przy zameldowaniu się w nowym miejscu;
  • odstąpiono od konieczności zgłaszania przy meldunku informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego;
  • zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów;
  • zlikwidowano obowiązek właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania wymogu meldunkowego przez mieszkańców i pracowników;
  • wprowadzono możliwość wypełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;
  • obowiązek zgłoszenia wyjazdu za granicę i powrotu będzie dotyczył tylko osób, które wyjeżdżają na okres powyżej 6-ciu miesięcy;
  • zniesiono obowiązek meldunkowy na pobyt czasowy do 3 miesięcy Polaków, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.
  • na realizację zameldowania w nowym miejscu pobytu przeznaczono 30 dni, a nie jak było do tej pory - 4 dni.
  • zniesione zostały sankcje karne za niedopełnienie zameldowania przez obywateli polskich, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Procedury i obowiązujące nowe druki meldunkowe są dostępne na stronie BIP urzędu gminy, w zakładce "Wykaz i sposób załatwiania spraw/Referat Spraw Obywatelskich i USC".